Slide background
Slide background
Slide background
Omgevingswet
Over de Omgevingswet was en is veel te doen. Het is een forse juridische verandering, die niet meteen de gewenste eenvoud oplevert. Het is ook een digitalisering met de bijbehorende complexiteit. De meningen erover lopen dus uiteen. 

Ik denk dat je vanuit de bedoeling van de Omgevingswet je weg moet vinden met de wettekst. De volgende bedoelingen liggen aan de wet ten grondslag:
  • Iedereen verantwoordelijk (zien te krijgen) voor de fysieke leefomgeving.
  • Gemeenteraden en Provinciale Staten werken met een beleidscyclus: zij stellen beleidsdoelen en werken die waar nodig uit in beleidsregels en regels. Zij maken afspraken met colleges van B&W en GS over de uitwerking hiervan. Zij evalueren regelmatig of de doelen gehaald worden en stellen bij, niet om af te rekenen, maar vanuit de wens om te leren en te verbeteren. Omgevingsvisies, -verordeningen en -plannen zijn processen en worden actueel gehouden.
  • Gewerkt wordt vanuit de gedachte dat niet alles wat beoogd wordt, ook in een juridische regel moet staan: niet geregeld betekent dus niet dat het niet moet! Er wordt nagedacht over effectiviteit, uitvoerbaarheid en handhaafbaarheid en van daaruit ontstaan beleidsregels, maatregelen, juridische regels en overeenkomsten.
  • Colleges van B&W en GS werken de beleidsdoelen uit en zoeken daarbij al vroeg contact met mogelijke initiatiefnemers, de bewoners en gebruikers van een gebied en belangenbehartigers. De uitwerking betreft de vraag welke kwaliteit van de leefomgeving behouden moet blijven of verbeterd moet worden. Pas daarna gaat het om de te toe te delen functies en de voorwaarden waaronder activiteiten kunnen plaatsvinden. De benadering vanuit kwaliteit biedt de mogelijkheid om meerdere functies en activiteiten acceptabel te vinden. Daardoor is er flexibiliteit. 
  • Initiatieven worden beoordeeld vanuit de 'ja mits'-mentaliteit, maar de te behalen kwaliteit kan ook tot een 'nee, tenzij' of 'nee' leiden. 
  • Fysiek en sociaal domein werken samen.
  • Gezondheid, duurzaamheid, biodiversiteit, klimaatadaptatie, natuurinclusiviteit worden steeds meegenomen. 

De bevoegdheden van de Omgevingswet worden 'in onderlinge samenhang' ingezet. Afstemming, samenwerking, gezamenlijke doelen, vroege betrokkenheid en de juiste strategie, daar gaat het om. 

In mijn boeken, columns bij Binnenlands Bestuur en artikelen in vaktijdschriften heb ik dit uitgewerkt. In mijn presentaties vertel ik hierover. Liefst aan de hand van plaatjes, want die zeggen vaak meer dan 1000 woorden. 

Wilt u hiermee ook aan de slag? Ik help u graag daarbij. Al sinds 2016 hou ik mij fulltime bezig met de Omgevingswet. Bijna 100 gemeente(rade)n en verschillende provincies, diverse ambtelijke organisatie, enkele waterschappen, omgevingsdiensten, ontwikkelaars, betrokken mensen en maatschappelijke organisaties gingen u voor. Waar ik u niet kan helpen, kan ik u doorverwijzen naar mensen in mijn netwerk.  

HOREN


MENSELIJK
Oog voor mens en omgeving binnen de juridische puzzel.
NIEUWE STRUCTUREN
RO gaat nog te veel over de geijkte paden. Durf die los te laten.
DRAAGVLAK
RO bekijk je vanuit alle invalshoeken. Alleen dan krijg je mensen mee.
WAT VINDEN ANDEREN?
"Ik was onder de indruk van de enorme energieke wijze waarop je de zaken presenteerde. En ook nog op heldere wijze. Dat genereert in mij een extra drive om me hier goed in te gaan verdiepen. Top!"
L. van den Beucken, gemeenteraadslid Venlo